Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak
Nejnovější komentáře
"Ak naozaj budu tie nabijacky tak spravene ako na terajsej foto, tak tam bude cca 1​­/2 miest menej­"

To ale platí pro rychlonabíječky, tedy pro ty, kteří chtějí po povinné pauze pokračovat dál. Jenže možnosti jízdy jsou časově omezené, pak ten truck musí stát ne 45 minut, ale mnoho hodin. A tam Vám pak už stačí menší a podstatně pomalejší nabíječka, ne takové monstrum.

"Ani zelena mobilita ich neprinuti, stav iba zhorsi. JE to striktne hlavne k voli unave a suvisiacimi nehodami.­"

Zásadní výhodou naftového trucku je možnost rychlého dotankování, to přece sám dobře víte. Takže tam nemáte dostatečný tlak na to, aby se ta legislativa změnila. Z důvodu doplňování paliva tam není tlak žádný. Jenže to pro elektrický truck neplatí. Tam to problém je, takže tam vzniká nový důvod pro změnu legislativy. A ještě se nám tu v budoucnu do toho mohou míchat věci spojené s autonomním řízením.

"Pouzivat baterky aby nabijali baterky je zhovadilost a total plytvanie resources­"

Baterky jsou velmi efektivní ­(velmi vysoké RTE­). Rozhodně je to efektivnější než to řešit vodíkem ­(ten je tak na třetině až polovině­) nebo nedejbože syntetickými palivy ­(kde je to pětina až desetina­).

"Tu elektromobilitu si mastne zplatime, aby sme neskoncili na chlebe a vode.­"

To dost záleží na tom, jak budeme vyrábět tu elektřinu. Zatímco ropa už asi moc zlevňovat nebude, v případě elektřiny je spousta možností, jak tím hýbat. A netýká se to jen elektřiny, ale i těch baterek...
Odpovědět0  0
Dakujem za info, pozeral som si to je to obrovske parkovislo, s az 3 nabijackami. Ak naozaj budu tie nabijacky tak spravene ako na terajsej foto, tak tam bude cca 1­/2 miest menej, ak to nechcu rozsirit bohuzial nemaju kam. Problem s tachografmi a striktnostou zakona je tu uz 20 rokov a nik s tym nic nespravy a nebude robit. Ani zelena mobilita ich neprinuti, stav iba zhorsi. JE to striktne hlavne k voli unave a suvisiacimi nehodami. Je velky rozdiel, ked havaruje 2,5 tonove auto a 44 tonovy kamion. Vyjadrujem svoju velku skepsu k tomuto pocinu, lebo ak nebudu miesta rovnomerne rozmiestnene nema to zmysel. Pouzivat baterky aby nabijali baterky je zhovadilost a total plytvanie resources, radsej ich mat doma a byt sebestacny ako toto. Uvidime, ako to dopadne. Moj predpoklad je nasledovny. Nakolko cenu dopravy plati zakaznik, ktory je vo vychodnom bloku uz teraz extremne citlivy na cenu neviem si predstavit dalsie zdrazovanie. Tu elektromobilitu si mastne zplatime, aby sme neskoncili na chlebe a vode. Ostatne bude luxus.
Odpovědět0  0
"Prosim o priklad stavby odpocivadla. Hlavne priklad v EU ​­(clenske staty​­). ­"

https:­/­/milence.com­/app­/uploads­/2024­/02­/VENLO_FAQ.pdf

Znova, o nabíječky a odpočívadla se nově starají samotné automobilky, to pro naftové trucky moc nedělaly. Jde totiž o součást služeb k nákladnímu autu, zatímco naftu a parkování pro naftové vozy nijak zvlášť neřešily. Jde o budování nových i rekonstrukce a rozšiřování stávajících.

Milence je joint venture Daimleru, Tratonu ­(MAN, Scania, Navistar a Volkswagen­) a Volva, takže v podstatě drtivé většiny evropských výrobců trucků. Vzhledem k nízkému počtu elektrických trucků je tam zatím jen málo nabíječek ­(4 stanice, až 400kW­), počítá se v budoucnu s rozšiřováním počtu stojanů i rychlosti nabíjení. No a třeba u téhle nabíječky je 390 míst pro parkování nejen elektrických trucků. Další ve Francii má rovněž vedle rychlonabíječek také pomalé noční nabíjení pro odstavené trucky. Letos bude po Evropě dokončeno dalších 10 nových hubů, do roku 2027 jich má být po Evropě 1700, ale to si opravdu nemyslím, že stihnou. Také je otázkou, kolik jich budou jen rekonstrukce stávajících a kolik jich bude zbrusu nových ­(tedy kolik jich skutečně rozšíří odstavnou kapacitu­).

"Kolko elektriky bude odoberat ked sa obsdadia vsetky miesta?­"

Hodně. Nezapomínejme však, že jsou tam velké baterie, které se nabíjí v době nízké poptávky a pomáhají vyrovnávat špičky.

"tak to dopadne ako v tom videu, priparkuju vyzajd a s vodicom nepohla ani policia, lebo povedal, ze nebude platit pokutu, za to, ze ide mimo tachografu­"

Tady bych se hodně divil, kdyby EU, která tak tlačí na EV, tomu současně v této oblasti v budoucnu neuzpůsobila legislativu.
Odpovědět0  0
Prosim o priklad stavby odpocivadla. Hlavne priklad v EU ­(clenske staty­). Dalej sa musia zamysliet odkial zozenu tolko elektriky. Predstavme si modelovu situaciu. Postavime odpocivadlo, strednej velkosti = cca 40 nabijacich stanic. Kazda ma mat nabiacku 400kW. Kolko elektriky bude odoberat ked sa obsdadia vsetky miesta? Dalsia vec je, ze momentalne mame v EU regystrovanych 6,75 nakladnych vozidiel. Tieto vsetky niekde parkuju. Som pozeral vela videa ako zalostne malo je miest na parkovanie v Nemecku ­/ Slovensko. Viem si zivo predstavit, ze aj ked postavy niekto taketo odpocivaldo bude plne normalnych kamionov, lebo uz teraz nemaju kde parkovat. Ak by tam supol niekto zavoru, aby tam ine nemohli iba elektrika, tak to dopadne ako v tom videu, priparkuju vyzajd a s vodicom nepohla ani policia, lebo povedal, ze nebude platit pokutu, za to, ze ide mimo tachografu. 50 e pokuta za zle parkovanie je lacnejsie, ako 150 e za jazdu pocas prestavky. Realita je ovela horsia ako si len vieme predstavit.
Odpovědět0  0
Elektromobilita je velmi zábavná. Už jen proto, že ­"probudila­" mnoho skeptiků, kteří obětavě brání svět před ­"anarchií­", která plíživě nastupuje :­-D :­-D :­-D.
Odpovědět0  0
Pěkný článek, zajímavé informace.
V textu je několik překlepů:
- Martih Uhen ­(místo Martin Uher­),
- ve Vrané nad Vltavou ­(místo ve Vraném­).
Kolem Mníšku pod Brdy jsou spíše než hornaté jen kopcovité oblasti.
Odpovědět0  0
Len jemne a s citom ;­-)
Odpovědět0  0
"takovéto náklaďáky jsou dost dobře na jakoukoli dálkovou dopravu k ničemu, prrotože se prostě nebudou mít kde levně dobít, když budou potřebovat­"

A proč by se neměly kde dobít, když výrobci těch náklaďáků pro ně budují tisíce nabíječek a odpočívadel po celé Evropě? Nebudují to jen tradiční organizace ­(ty jistě nabíjecí místa časem dobudují také­), ale rovněž výrobci samotní. Potrvá to dlouho, ale to potrvá dlouho i výměna těch dieselových za elektrické. Že by to bylo bez problémů, tomu snad nikdo nevěří.

"S mrňavou teslo to nemá co dělat a pokud by těch tesel bylo tady významné procento tak by taky měli problém.­"

Tesla je mrňavá? Víte o tom, že už prodala přes 5 milionů aut? Např. Scania za prvních 110 let své existence vyrobila 1 milion aut. Na Tesle jsem se Vám snažil vysvětlit ty subjekty, které se starají o infrastrukturu. Tesla nečeká, až ji někdo tu nabíječku postaví ­(jako se to děje u spalovacích aut­), ale dálkovou dopravu si z části pořešila sama. Totéž dělají výrobci elektrotrucků.
Odpovědět1  0
Spíš vy pořád nerozumíte tomu co jsem napsal já. A to sice, že ve výsledku takovéto náklaďáky jsou dost dobře na jakoukoli dálkovou dopravu k ničemu, prrotože se prostě nebudou mít kde levně dobít, když budou potřebovat. Může to fungovat při pár kusech na nějaké trase, ale ne při hromadném nasazení. S mrňavou teslo to nemá co dělat a pokud by těch tesel bylo tady významné procento tak by taky měli problém.
Odpovědět0  1
Vy mi pořád nerozumíte. Já nikde neřekl, že to bude bez problémů ­(ty budou a bude jich spousta­). To, na co jsem reagoval, je fakt, že subjekty, které staví odpočívadla a benzinky dnes, nejsou vždy tímtéž subjektem, který staví odpočívadla a nabíječky pro elektrotrucky. Vstupují Vám tady do hry jiné organizace a nemůžete situaci z dieslových trucků aplikovat plně na ty elektrické.

Podívejte, krásnou ukázkou je Tesla. Ta také nečekala na to, až jí někdo postaví nabíječky. Postavila si je sama. Základ jejího úspěchu, a proč se elektrická auta začala brát vážně, bylo to, že si začala stavět Superchargery sama. Provoz automobilů na sebe částečně převzala sama automobilka a totéž se děje i u elektrotrucků. Aby výrobci mohli prodávat své elektrické trucky a ty byly pro zákazníky přijatelné, nemůže nechat infrastrukturu výhradně na tradičních organizacích. No jako mohou, ale pak to s tím globálnějším rozšířením bude dost pomalé. Je potřeba, aby k tomu řešení přispěli i oni sami. A přispívají.
Odpovědět2  0
To ztrácí smysl. Tahač musí mít možnost jezdit kamkoli, ne jako vlak jen tam kde má koleje, či v tomto případě nabíječku..
Odpovědět0  0
Vždyť se jim právě staví ta infrastruktura pro to ­(relativně levné­) nabíjení. Takže budou mít kde. Upozorňuji na to, že tu infrastrukturu pro ně staví jiné subjekty než infrastrukturu pro naftové tahače. Proto nelze situaci z naftových tahačů plně aplikovat na tahače elektrické. Nabíjení je součástí služeb k autu, to u naftových tahačů nemáte.
Odpovědět0  0
Já bych se bál sešlápnout pedál plynu :­-)
Odpovědět0  0
A to pomůže těm elektrotahačům, s tím že takovéto auta nebudou mít kde levně nabíjet, jak?
Odpovědět0  1
Už jsem to tady vysvětloval mnohokrát. Problém je v tom, že ten, kdo staví odpočívadlo, není ten, kdo staví nabíječky. Nemůžete situaci ­(a ochotu stavět­) z jednoho automaticky aplikovat na druhé, když jde o výrazně odlišnou věc a úplně jinou organizaci, ačkoli se na první pohled jeví jako stejná.

Automobilky nestaví odpočívadla pro naftové trucky. Proč by to dělaly? Nic zásadního by z toho neměly. Tam moc velké peníze nejsou. Ale staví je pro ty elektrické. Proč to dělají, je přece naprosto jasné. Vydělají totiž nejen na prodeji trucku, ale i na jeho provozu, umožňuje jim to oprostit se od nadvlády ropných firem, které byly doteď ty, které vydělávaly na provozu těch trucků. To neznamená, že nebudou problémy, to neříkám. Ale uvědomte si, že Vám tu do hry vstupuje jiný byznys model a ty nabíječky s odpočívadly staví jiný subjekt než totéž pro naftová vozidla.
Odpovědět1  0
Pekne. V tomto sa zviesť len tak pre potešenie z jazdy.
Odpovědět0  0
Když uvážíme že třeba u nás mají kamiony kolikrát sakra problém auto odstavit, aby splnili legislativní podmínky, tak už vidím jak všude budou pro ně, navíc, ještě levné nabíječky...
Odpovědět0  0
To hodně záleží na tom, kde a jak se to bude nabíjet. Zatímco u naftového trucku jsou náklady na km v podstatě jasně dané ­(cena paliv se nijak zásadně neliší­), u elektrického hodně závisí na tom, z jakých zdrojů ta elektřina bude. Bude to z rychlonabíječky ­(např. Milence má 10 Kč­/kWh bez DPH, což dle mých výpočtů míří provozní náklady výše než za naftu, nedejbože ze standardní, kde mluvíme i o cenách ještě o polovinu vyšších ­- pak už je to vyloženě jen marketingové hraní si na zelené­), z pomalejší a levnější nabíječky při dlouhé odstávce, nebo jde o nabíjení v depech normální elektřinou nebo dokonce vlastní elektřinou? Tady se ty náklady mohou lišit mnohonásobně.
Odpovědět0  0
Dotace jsou jak kde a málokde si je mohou dovolit dlohodobě ­(jako třeba v norsku­)...Už i EU pomalu dostává rozum a dochází jim, že tak snadné to nebude.
Odpovědět0  0
No, to tak není. Tohle by platilo v kapitalismu, ale ve skoro socialismu platí jiná pravidla. Např. dotace, podlézání státu atd. V takovém případě když stát řekne: ­"odteď elektro­", spousta společností pojede elektro bez ohledu na reálnou efektivitu, protože si díku tomu sáhne např. na dotace anebo leštěním klik státu pošimrá ego vrcholných státníků. To státníci milují ;­-­).
Odpovědět0  1